"Una piedra negra", psychedelic animated movie, work in progress

 


“Una piedra negra” (A black stone)is a feature film project made in different techniques of digital animation and that combines elements of science fiction, psychedelia, terror and experimental abstraction, reflecting on the functioning of the human mind and how it constructs what we call reality. The project was born around 2005, Amaral had made a series of video art pieces in which he explored the possibilities of the distortions produced by errors in digital video archives, a technique that was later popularized under the name datamosh and used by artists such as Takashi Murata and David O'Reilly.

Amaral noticed that the different pieces worked well together, and began to work on the idea of ​​a feature film that would unify them. But his intention was to take care himself of all the tasks of the realization, from the script, to the postproduction, through the animation, music and sound effects. Obviously, the production times were tremendously long. For that reason, the idea arose to show different fragments in the form of video installations, short films, paintings, virtual reality pieces and live audiovisual performances.

Una piedra negra is currently a work in progress, which works as a motor for all the artistic production of Amaral, and at the same time, all its production will be consolidated at some point - or maybe not - a feature film.

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Una piedra negra es un proyecto de largometraje realizado en distintas técnicas de animación digital y que combina elementos de ciencia ficción, psicodelia, terror y la abstracción experimental, reflexionando sobre el funcionamiento de la mente humana y cómo ésta construye lo que llamamos realidad. El proyecto nació alrededor del 2005, Amaral había realizado una serie de piezas de video arte en las que exploraba las posibilidades de las distorsiones producidas por errores en archivos de video digital, técnica que más tarde fue popularizada bajo el nombre datamosh y utilizada por artistas como Takashi Murata y David O’Reilly.

Amaral noto que las distintas piezas funcionaban bien en conjunto, y comenzó a trabajar el la idea de un largometraje que las unificara. Pero su intención era ocuparse él mismo de todas las tareas de la realización, desde el guión, hasta la postproducción, pasando por la animación, música y efectos de sonido. Como es lógico, los tiempos de producción se hicieron tremendamente extensos. Por esa razón, surgió la idea de mostrar distintos fragmentos en forma de video instalaciones, cortometrajes pinturas, piezas de realidad virtual y performances audiovisuales en vivo.

Una piedra negra es actualmente un trabajo en proceso, que funciona como motor para toda la producción artística de Amaral, y a la vez, toda su producción se consolidará en algun momento -o quizás no- un largometraje.
contemporáneo.